آیین نامه اجرائی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا
آیین نامه اجرائی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا
⭕️ تعاریف
ماده 1- تعاریف:
قانون: قانون نظام صنفی
پروانه کسب: پروانه کسب جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا.
مراجع صدور و تمدید پروانه کسب: مرکز اصناف و بازرگانان( برای واحدهای صنفی تحت پوشش اتحادیه کشوری) و ادارات و سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور. (برای سایر موارد)
متقاضیان واجد شرایط: افراد واجد شرایط موضوع ماده (79) قانون براساس معرفی نامه بنیاد.
بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران.
سامانه اصناف: سامانه الکترونیکی صدور پروانه کسب (به نشانی:Iranianasnaf.ir ).
⭕️تسهیلات
ماده2- تسهیلات دریافت پروانه کسب:
1- معافیت از پرداخت هزینههای صدور و تمدید پروانه کسب.
2- معافیت از پرداخت هزینه حق عضویت سال اول.
3- معافیت از پرداخت هزینه دوره آموزش صدور و تمدید پروانه کسب.
⭕️مراحل صدور پروانه کسب
ماده 3- مراحل صدور پروانه کسب:
1- متقاضیان واجد شرایط باید برای دریافت معرفینامه به بنیاد مراجعه نمایند.
تبصره- بنیاد موظف است بارعایت شرایط مندرج در تبصره (3) ماده (79) قانون نسبت به معرفی متقاضیان واجد شرایط به مرجع صدور پروانه کسب اقدام نماید.
2- متقاضی باید پس از دریافت معرفینامه از بنیاد نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه اصناف و دریافت شماره رهگیری اقدام نماید.
3- مرجع صدور پروانه کسب موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از دریافت تقاضا، پاسخ متقاضی را مبنیبر رد یا قبولی تقاضا به وی ابلاغ کند. اعلامنظر نکردن در مدت یادشده به منزله پذیرش تقاضا محسوب میگردد.
4- پس از قبول تقاضا (یا عدم اعلام نظر مرجع صدوردر موعد مقرر) مرجع صدور پروانه کسب مکلف است، استعلامهای مورد نیاز را صادر و دستگاه های استعلام شونده نیز موظفند حداکثر ظرف مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام، نظر قطعی خود را اعلام دارند.
تبصره- اعلام نظر موافق دستگاههای استعلام شونده باید بدون ابهام و هرگونه قید و شرط و نظر مخالف نیز مستند به دلایل قانونی باشد. در غیر این صورت و یا در صورت عدم اعلام نظر در مهلت مقرر، به منزله نظر مثبت تلقی می گردد و پاسخ منفی خارج از موعد مقرر مانع از صدور پروانه کسب نخواهد شد.
5- متقاضی حداکثر ظرف سه ماه، فرصت دارد تا مدارک مورد نیاز برای صدور پروانه کسب را تهیه و از طریق سامانه اصناف ارسال نماید.
6- مرجع صدور پروانه کسب موظف است پس از دریافت مدارک مورد نیاز و تطبیق با اصل آن، حداکثر ظرف پانزده روز نسبت به صدور پروانه کسب و تسلیم آن به متقاضی اقدام کند.
⭕️شرایط و مدارک
ماده4- شرایط صدور پروانه کسب:
الف – شرایط عمومی )بشرح ارائه مدارک ذیل)
1- معرفینامه بنیاد مبنی بر واجد شرایط بودن متقاضی.
2- سند مالکیت عین و منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قراردادهای موضوع ماده (10) قانون مدنی اعم از رسمی و یا عادی (در روستاها احراز مالکیت طبق عرف محل است).
تبصره- اخذ تعهد از دارندگان اسناد عادی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن الزامی است.
3- گواهی عدم سو پیشینه موثر.
4- گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر تشکیل پرونده یا پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده(موضوع ماده (186) قانون مالیات های مستقیم).
5- گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در چارچوب دستورالعمل آموزش ( موضوع بند ن ماده (30) قانون نظام صنفی).
6-شناسنامه و کارت ملی به همراه شش قطعه عکس پرسنلی.
7- کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن.
تبصره: حداقل سن برای دریافت پروانه کسب هجده سال می باشد.
ب – شرایط اختصاصی:
1-ارائهکارت معاینه پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی، درمانی (برای صنوف مشمول قانون اصلاح ماده (13) قانون موادخوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی).
2- ارائه پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک دانشگاهی مرتبط، یا حضور یک نفر واجد شروط فوق شاغل در واحد صنفی (برای صنوف مشمول تبصره ماده (13) قانون).
⭕️وسائط نقلیه
ماده5- مرجع صدور پروانه کسب موظف است مطابق تبصره های (1) و (3) ماده (3) قانون نظام صنفی نسبت به صدور پروانه کسب صرفاً برای دفاتر ارائه خدمات وسائط نقلیه از جمله آژانس تاکسی تلفنی و موسسات اتومبیل کرایه، پیک موتوری، وانت بار، کمپرسی، جرثقیل و لودر ، طبق شرایط این آییننامه اقدام نماید.
تبصره- آن دسته از صاحبان وسائط نقلیه که قبل از تصویب این آیین نامه نسبت به دریافت پروانه کسب اقدام نموده اند می بایست پس از انقضاء مدت اعتبار پروانه کسب تحت پوشش یکی از دفاتر قرار گیرند