روز زن و ولادت بانوی نمونه اسلام
ولادت حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیهاوروز مادر مبارک باد
شرح کوتاهی بر تولد حضرت فاطمه (س):
بوی بهشت در زلال وحی:
امروز سال ها انتظار به پایان رسید و خداوند گوهری را به پیامبرش بخشید که بشری مانند آن را نداشته و نخواهد داشت. اینک زمان سر برآوردن نهال طوبی و سبز گشتنش در دامن خدیجه کبری (س) است. پنج سال است که محمد (ص) مبعوث گشته و در این سال های بی مهری هیچگاه چنین شادمان نبوده است.
رسول خدا(ص) پیش از تولد یگانه کوثرش به خدیجه(س) چنین می گوید: " جبرئیل به من خبر میدهد که این فرزند، دختر است .... خداوند نسل مرا از او به وجود خواهد آورد. فرزندانش، امامان دین خواهند بود. وپس از پایان گرفتن وحی، آنان خلیفه های پروردگار در زمین خواهند شد."
هنگام ولادت این گل زیبای الهی، آسمانها نور باران شدند و ستارگان آسمان شب را روشن نمودند. فرشته های حریم الهی به دیدار هم شتافتند و به یکدیگر مبارکباد گفتند. گویی مقربان درگاه حق، آمدن و این نوزاد فرخنده را بیش از اهل زمین انتظار می کشیدند.
از همان لحظه که این مولود چشم به جهان باز می کند، لب به کلام خدا می گشاید تسبیح می گوید. و دسته دسته ملائک برای هم کلام شدن با دخت پیامبر می شتابند. گویی با او آشنایی ِ، دیرینی دارند که اینگونه اورا در آغوش می کشند. همچو پروانگان بر گرد شمع وجود او می گردند و کعبه امالشان را طوافی عاشقانه می نمایند.
آری آنان این مولود را از ورای زمان و مکان می شناسند و بیاد می آورند. به یاد دارند آن جایگاه را که نه ملکی را اذن دخولش می داند ونه غیر را، لیکن این بانو، پدر، همسر و فرزندانش در آنجا جایگاهی داشتند و در قرب الهی هم کلامش بودند. بیاد می آورند که هر چه هست و نیست از برای آنان است . و می دانند که خدا آفرینش، حساب و کتاب دنیا و آخرت را به دست این عزیزترین کسانش سپرده است. آری آنها رازها می دانند که زمینیان از آن غافلند.
پس از ولادت ابن بانو حضرت محمد (ص) غنچه تازه شکفته اش را در آغوش گرفت و او را «فاطمه» نام کرد. هنگامیکه حضرت فاطمه زهرا پا به جهان نهادند خداوند فرشته ای را امر کرد تا این نام را بر زبان رسول مکرم جاری نماید. بدین گونه نام ایشان به خواست خداوند فاطمه گردید.
پیامبر اکرم درباره او می فرمایند: « دخترم "فاطمه" نامیده شده است، زیرا خداوند او دوستدارانش را از آتش حفظ می فرماید.»
غیر از این نام برای این مولود فرخنده، نام های دیگری نیز ذکر کرده اند. امام صادق (ع) در این باره می فرمایند:
" حضرت فاطمه را نه نام است: فاطمه، صدّیقه، مبارکه، طاهره، زکیّه، راضیه، مرضیّه، محدّثه و زهرا. "
تمامی این نام ها نشان دهنده ی گوشه هایی از مقامات والای این بانوی گرامی و شخصیت برجسته ی اوست . به عنوان مثال (( صدّیقه )) به معنای راستگو و نیکو کار است، (( طاهره )) به معنای پاکیزه از گناه و پلیدی و (( زهرا )) به معنای نورانی است. از مهمترین نامهای آن حضرت (( محدّثه )) است. محدّثه یعنی کسی که پیامبر نیست اما فرشتگان با او سخن می گویند. در گذشته زنانی مانند مریم مادر حضرت عیسی (ع) نیز چنین افتخاری را کسب کرده بودند؛ اما مقام دخت گرامی حضرت محمد (ص) از تمامی زنان والا مقام، بالاتر است چرا که حضرت او را (( سیّدة نساء العالمین )) یعنی بانوی بانوان جهان، می خواندند.
وجود حضرت زهرا (س) برای پیامبر آنقدر عزیز بود که ایشان هرگاه احساس دلتنگی می نمود، به دیدار وی شتافته، پیوسته می فرمودند: "فاطمه زهرا، گل است."
آری؛ گلی خوشبو که عطر بهشت را در خانه ی رسالت پراکنده بود و با زیباییش آنرا زینت بخشیده بود. (( من از فاطمه بوی بهشت را احساس می کنم. ))
حضرت فاطمه(ص)، پیشگام در عبادت
نقش
دعا، عبادت و نیایش در زندگی فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بسیار برجسته و
چشمگیر است و آنگونه که از روایات دینی و گزارههای تاریخی بر میآید، آن حضرت علیرغم
وظایف سخت و طاقت فرسایی که در داخل خانه بر عهده داشت در عبادت و راز و نیاز با
خداوند متعال نیز بسیار کوشا بود و بخشی مهمی از اوقات خویش را به اقامه نماز،
تلاوت قرآن و دعا به درگاه ایزد منان اختصاص میداد. تا آنجا که یکی از بزرگان اهل سنت به نام «حسن بصری» میگوید:
«در
میان این امت، هیچ کس عابدتر از فاطمه نبود؛ زیرا آن حضرت در مقام عبادت آن قدر
روی پاهای خود ایستاد که قدمهایش ورم کرد.»
و
نیز در حدیثی، پیامبر عظیم الشأن اسلام خطاب به سلمان میفرماید:
«ای
سلمان! خدای تعالی چنان دل و
جان و اعضا و جوارح دخترم فاطمه را به عبادت پر کرده که یکسره برای عبادت و
فرمانبرداری حق تعالی، خود را از همه چیز فارغ ساخته است.»
حضرت فاطمه(س)،الگوی
کامل انسانی
حضرت
زهرا(س) با همه عظمت
و شکوه دست نایافتنی و فضایل و خصایص توصیف ناپذیرش، الگویی کامل برای بشر معاصر و
نسلهای آینده است و آشنایی با اخلاق خانوادگی و رفتارهای اجتماعیاش، سرآغاز گام
نهادن به سمت روشنایی و معنویت و دوری از انحطاط و تاریکیهاست.
ستاره درخشان
آری
آن ستاره درخشان آسمان هدایت، حامل انوار الهی و جامع صفات برجسته انسانی است و
زندگی کوتاه و پر فراز و نشیباش آکنده از رمز و رازهای شگفتانگیز عبودیت و بندگی.
او
آن زمان که در محراب عبادت، نماز برپا میدارد، فرشتگان آسمان را به تعجب وا
میدارد و آن گاه که با دستان کوچکش گرد و خاشاک را از چهره پدر میزداید، قلب رنج
کشیده پیامبر را تسکین میبخشد و آن موقع که در منزل همسر، رنج آسیاب و زحمت حمل
مشک آب را متحمل میشود، تحسین امیرمؤمنان را بر میانگیزد. و در آن ساعت که قطعه نان افطاری خویش را به مسکین و
یتیم و اسیری درمانده هدیه میکند، فرشته وحی را برای تقدیر و ستایش از این حرکت و
نزول گلبانگ آیات قرآنی به جنبش و حرکت در میآورد و در آن لحظات که در هجران پدر،
کوهی از مصایب و شداید بر او فرود میآید، صبر جمیل را پیشنه خود میسازد و در همه
این حالات، پیشانی عبودیت و سپاس بر درگاه ایزد منان به زمین میساید. آری فاطمه(س) ستارهای درخشان و الگویی بررگ و کامل برای همه عصرها و
نسلهاست.
نگاهی به اشعار حضرت فاطمه(س
مجله
«المورد» که در کشور عراق به چاپ میرسد، در بررسی اشعار زنان صدر اسلام، در بیست و
چهارمین شماره، مقالهای را به قلم دکتر لیلا محمد ناظم الحیالی از دانشکده ادبیات
دانشگاه مستنصریه بغداد، تحت عنوان «نگاهی به شعر
فاطمه زهرا(س)» به چاپ
رسانده که در بخشی از آن آمده است:
«فاطمه
(س) متکلمی بس
فصیح بود و سخنرانی بسیار شجاع. خطبه او که
در کتاب «بلاغات النساء» ذکر شده، بسیار مشهور است. او در آن
خطبه احساسات مردم را نسبت به پیامبر اکرم(ص) برانگیخت. همچنین فاطمه شاعر نیز بوده است. ابن رشیق قیروانی میگوید: فاطمه شعر
نیز میسرود و اشعار زیادی از او نقل شده است. از بهترین نمونههای شعر عاطفی که احساسات شاعر را منعکس میکند شعر فاطمه(س) است که حزن و
اندوه از آن میچکد و عواطف و ناله از آن سر میکشد.
حضرت فاطمه(س) بر
منبر خطابه
از
میان سخنان حضرت زهرا(س) خطبه آن حضرت در مسجد مدینه که پس از رحلت رسول خدا(ص) و در میان
جمعیت مهاجر و انصار بیان شده معروف و مشهورتر است. این خطبه که علمای بزرگ شیعه و اهل سنت ـ از جمله ابن ابی الحدید معتزلی ـ
با سلسله سندهای مختلف آن را نقل کردهاند، از نظر علمای ادب و فصاحت و بلاغت، هم
سنگ و هم افق با خطبههای غرّا و شگفتانگیز امیرمؤمنان، علی(ع) است و از
لحاظ نظم ظاهری و مفاهیم و معانی و عبارات فوق العاده و تحسین برانگیز مینماید.
سخنرانی حضرت فاطمه(س) در مسجد مدینه
آن
حضرت خطبه خویش را ابتدا با تحلیلی عمیق و فشرده از آفرینش جهان آغاز کرده، به
تشریح توحید، صفات پروردگار و اسما حسنای خداوند میپردازد سپس مقام والای پیامبر
اکرم(ص) و آثار و
برکات رسالت آن حضرت را برای مردم جزیرة العرب بیان میکند، آنگاه به توصیف قرآن و
انوار و اسرار این کتاب مقدس مشغول شده، همگان را به تبعیت از فرامین جاودانی آن
فرا میخواند.
در
بخشهای بعدی حضرت زهرا(س) به معرفی خود و بازگویی فضایل و مناقب امیرمؤمنان علی(ع) میپردازد و
نقش اهل بیت را در استحکام پایههای دین مبین اسلام، به مهاجر و انصار یادآور
میشود و ضرورت تبعیت و همگامی و همراهی آنان با این وارثان قرآن و پیامبر را خاطر
نشان میسازد و در پایان حقوق اجتماعی و اقتصادی خویش را طلب میکند.
شیعیان
از دیرباز به این خطبه شگفتانگیز با دیده عظمت نگریسته، بر اساس سنتی نیکو، به
خواندن، یادآوری و حفظ آن میپردازند.
گلواژههای نیایش از زبان حضرت فاطمه(س
حضرت
فاطمه زهرا(س) در همه حالات
و شرایط، پیشانی عبودیت بر درگاه معبود یگانه بر زمین میسایید و گلواژههای حمد و
ستایش بر زبان مبارکش جاری میشد. در این قسمت
به گزیدههایی از نیایشهای ستایش گرانه آن حضرت توجه فرمایید:
ـ
آفریدگارا! حمد و ستایش و منت و فضل
از آن توست، نعمت و شکوه و فرمانروایی و ملکوت، از آن توست. قدرت و افتخار، سروری و منت و بزرگواری از آن توست. یکتایی و ستایش بیهمتایی و قداست و عظمت و آمرزش و
والایی تو راست.
ـ
خدایا! هر ستایش پاک و پسندیده
و هر مدح ارجمند و سخن نیکو و زیبا، که سخن و گوینده آن را بپسندی، تنها شایسته
توست.
ـ
ستایش و حمد مرا با نخستین حمد ستایشگران و ثناگویان بپذیر. تکبیر و تهلیل و سخن نیک و زیبایم را با کلام نخستین
تکبیر گویان و ثناخوانان پروردگار جهانیان، پذیرا باش.
ـ
ستایشم را از آغاز روزگار تا روز رستاخیز، متصل گردان.
حمد
و ستایشی همسنگ ذرات ریگها، تپهها، کوهها، و به شمار جرعههای آب دریاها و
قطرات باران و برگ درختان و عدد ستارگان و هموزن خاکها و دانهها و سنگریزهها و
ذرات آسمانها و زمین و آنچه در آنها و میان آنها و زیر آنها و بالای آنهاست.
باشد که همه زنان شیعه رهرو راه آن بانوی مکرمه باشند .