ایثارگران ونک

( بازماندگان کاروان عشق (راه کاروان عشق از میان تاریخ می گذردو هرکس در هرزمان بدین صلا لبیک گویداز ملازمان کاروان کربلاست

ایثارگران ونک

( بازماندگان کاروان عشق (راه کاروان عشق از میان تاریخ می گذردو هرکس در هرزمان بدین صلا لبیک گویداز ملازمان کاروان کربلاست

اسلايدر

ساعت فلش مذهبي قرآن آنلاين

تقویم

فالطالع بينيفال روزانه
فالطالع بينيفال روزانه

حديث تصادفي

$
ایثارگران ونک

کربلا از زمان و مکان بیرون است و اگر تو می‌خواهی که به کربلا برسی باید از خود و بستگی‌هایش، از سنگینی‌ها و ماندن‌ها گذر کنی. حب حسبن علیه السلام، در دلی که خودپرست است، بیدار نمی‌شود.
سلام بر آنانی که بر خاک افتادند تا ما به خاک نیفتیم؛از نفس افتادندتاما از نفس نیفتیم؛ رفتند تا مابمانیم؛ شیرمردان ولایتمداری که ثابت کردند که اهل کوفه نبودندونیستند ونگذاشتند رهبرومقتدایشان در عین تنهائی ؛تنها بماند واکنون باز ماندگان آن قافله سراپا عشق با هزاران زخم گوش بفرمان ولی ومقتدایشان ؛ جان برکف آماده اند تا طومار نامردمان ونااهلان زمان را برهم بپیچند.اللهم عجل لولیک الفرج.
پيوندها

ابزار آپلود

آخرين نظرات
پنجشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۶ ق.ظ

شهر دزدها

شهر دزدها طنزی از ایتالو کالوینو
ایتالو کالوینو (به ایتالیایی Italo Calvino ) زاده 15 اکتبر 1923 - درگذشته 19سپتامبر 1985 – یکی ازنویسندگان ایتالیایی قرن بیستم است . بسیاری از آثار وی به زبان فارسی ترجمه شده ‌است. او نویسنده ، خبرنگار، منتقد و نظریه ‌پرداز ایتالیایی است که فضای انتقادی آثارش باعث شده او را یکی از مهم‌ترین داستان نویس‌های ایتالیا در قرن بیستم بدانند . کالوینو در سانتیاگو دلاس وگاس در کوبا به دنیا آمد پدر و مادرش هر دو گیاه ‌شناس بودند و تأثیر آن‌ها در طبیعت‌ گرایی آثار وی مشهود است . وی تا پنج سالگی در کوبا ماند ، سپس به ایتالیا رفت و بیشتر زندگی خود را همان‌جا سپری کرد . شهر دزدها یکی از زیباترین داستان های کوتاه اوست که می توان به جرأت گفت به زیبایی وضعیت برخی از جوامع کنونی و شاید دنیا را با این طنز شیرین بیان کرده است .

و اما داستان شهر دزد ها :

شب‌ها پس از صرف شام، هرکس دسته کلید بزرگ و فانوس را برمی‌داشت و از خانه بیرون میزد؛ برای دستبرد زدن به خانه یک همسایه ! حوالی سحر با دست پر به خانه برمی‌گشت، به خانه خودش که آن را هم دزد زده بود !

به این ترتیب ، همه در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی می‌کردند ؛ چون هرکس از دیگری می دزدید و او هم متقابلاً از دیگری ، تا آنجا که آخرین نفر از اولی می دزدید... داد و ستدهای تجاری و به طور کلی خرید و فروش هم در این شهر به همین منوال صورت می‌گرفت ؛ هم از جانب خریدارها و هم از جانب فروشنده ها ، دولت هم به سهم خود سعی می‌کرد حق و حساب بیشتری از اهالی بگیرد و آنها را تیغ بزند و اهالی هم به سهم خود نهایت سعی و کوشش خودشان را می‌کردند که سر دولت را شیره بمالند و نم پس ندهند و چیزی از آن را بالا بکشند؛ به این ترتیب در این شهر زندگی به آرامی سپری می‌شد . نه کسی خیلی ثروتمند بود و نه کسی خیلی فقیر و درمانده...!

روزی، چطورش را نمی‌دانیم ؛ مرد درستکاری گذرش به شهر افتاد و آنجا را برای اقامت انتخاب کرد و شبها به جای اینکه با دسته کلید و فانوس دور کوچه ها راه بیفتد برای دزدی ، شامش را که می‌خورد ، سیگاری دود می‌کرد و شروع می‌کرد به خواندن رمان.......

دزدها می‌آمدند ؛ چراغ خانه را روشن می‌دیدند و راهشان را کج می‌کردند و می‌رفتند...

اوضاع از این قرار بود تا اینکه اهالی ، احساس وظیفه کردند که به این تازه وارد توضیح بدهند که گرچه خودش اهل این کارها نیست ، ولی حق ندارد مزاحم کار دیگران بشود و هرشبی که در خانه می‌ماند ، معنیش این بود که خانواده ای سر بی شام زمین می‌گذارد و روز بعد هم چیزی برای خوردن ندارد !

بدین ترتیب ، مرد درستکار در برابر چنین استدلالی چه حرفی برای گفتن می‌توانست داشته باشد؟ بنابراین پس از غروب آفتاب ، او هم از خانه بیرون میزد و همانطور که از او خواسته بودند ، حوالی صبح برمی‌گشت ؛ ولی دست به دزدی نمی‌زد ، آخر او فردی بود درستکار و اهل اینکارها نبود .

می‌رفت روی پل شهر می‌ایستاد و مدتها به جریان آب رودخانه نگاه می‌کرد و بعد به خانه برمی‌گشت و می‌دید که خانه اش مورد دستبرد قرار گرفته است......

در کمتر از یک هفته ، مرد درستکار دار و ندار خود را از دست داد ؛ چیزی برای خوردن نداشت و خانه اش هم که لخت شده بود . ولی مشکل این نبود !

چرا که این وضعیت البته تقصیر خود او بود . نه ! مشکل چیز دیگری بود . قضیه از این قرار بود که این آدم با این رفتارش ، حال همه را گرفته بود! او اجازه داده بود دار و ندارش را بدزدند بی آنکه خودش دست به مال کسی دراز کند . به این ترتیب ، هر شب یک نفر بود که پس از سرقت شبانه از خانه دیگری ، وقتی صبح به خانه خودش وارد می‌شد، می‌دید خانه و اموالش دست نخورده است ؛ خانه‌ای که مرد درستکار باید به آن دستبرد می‌زد .

به هر حال بعد از مدتی به تدریج ، آنهایی که شبهای بیشتری خانه شان را دزد نمی‌زد رفته رفته اوضاعشان از بقیه بهتر شد و مال و منالی به هم می‌زدند و برعکس ، کسانی که دفعات بیشتری به خانه مرد درستکار (که حالا دیگر البته از هر چیز به‌دردنخوری خالی شده بود) دستبرد می‌زدند ، دست خالی به خانه برمی‌گشتند و وضعشان روز به روز بدتر می‌شد و خود را فقیرتر می‌یافتند......

به این ترتیب ، آن عده ای که موقعیت مالیشان بهتر شده بود ، مانند مرد درستکار، این عادت را پیشه کردند که شبها پس از صرف شام ، بروند روی پل چوبی و جریان آب رودخانه را تماشا کنند . این ماجرا ، وضعیت آشفته شهر را آشفته تر می‌کرد ؛ چون معنیش این بود که باز افراد بیشتری از اهالی ثروتمندتر و بقیه فقیرتر می‌شدند .

به تدریج ، آنهایی که وضعشان خوب شده بود و به گردش و تفریح روی پل روی آوردند ، متوجه شدند که اگر به این وضع ادامه بدهند، به زودی ثروتشان ته می‌کشد و به این فکر افتادند که چطور است به عده ای از این فقیرها پول بدهیم که شبها به جای ما هم بروند دزدی ؟!

قراردادها بسته شد ، دستمزدها تعیین و پورسانت‌های هر طرف را هم مشخص کردند : آنها البته هنوز دزد بودند و در همین قرار و مدارها هم سعی می‌کردند سر هم کلاه بگذارند و هرکدام از طرفین به نحوی از دیگری چیزی بالا می‌کشید و آن دیگری هم از ......

اما همانطور که رسم اینگونه قراردادهاست ، آنها که پولدارتر بودند و ثروتمندتر و تهیدست‌ها عموماً فقیرتر می‌شدند . عده ای هم آنقدر ثروتمند شدند که دیگر برای ثروتمند ماندن ، نه نیاز به دزدی مستقیم داشتند و نه اینکه کسی برایشان دزدی کند ولی مشکل اینجا بود که اگر دست از دزدی می‌کشیدند ، فقیر می‌شدند ؛ چون فقیرها در هر حال از آنها می‌دزدیدند.

فکری به خاطرشان رسید ؛ آمدند و فقیرترین آدمها را استخدام کردند تا اموالشان را در مقابل دیگر فقیرها حفاظت کنند ، اداره پلیس برپا شد و زندانها ساخته شد...!

به این ترتیب ، چند سالی از آمدن مرد درستکار به شهر نگذشته بود که مردم دیگر از دزدیدن و دزدیده شدن حرفی به میان نمی‌آوردند ، صحبت‌ها حالا دیگر فقط از دارا و ندار بود ؛ اما در واقع هنوز همه دزد بودند...
سعادت دیگران بخشی مهم از خوشبختی ما است - رنان
موافقين ۰ مخالفين ۰ ۹۵/۰۲/۰۹