ختم صلوات
:.ختم صلوات براى شفاى مریض .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
براى
شفاى مریض هایى که پزشکان جواب کرده اند و امیدى به شفا نیست به رسول خدا صلوات
الله علیه زیاد صلوات فرستادن دستور داده شده ، و بهتر است به این صورت باشد:
اللهم صل على محمد و آل محمد کما بارکت على ابراهیم
:. ختم صلوات مجرب .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
از جمله
ختم هاى مجرب که براى برآورده شدن حوایج ، تاءثیر زیاد دارد ختم صلوات است و آن
چند نوع مى باشد:
اول آن که از براى قضاى حاجت و دفع بلیات و نجات از نارحتى ها و رسیدن
به مقاصد و مطالب ، چهارده هزار صلوات مى فرستد و هر هزار صلوات را که تمام مى کند
به ترتیب به یکى از چهارده معصوم - علیه السلام - هدیه مى کند تا حضرت صاحب الامر
عجل الله تعالى فرجه الشریف .
نوع دیگر براى هر مطلبى و هر حاجتى هر روز هزار صلوات بر محمد و آل
محمد بفرستد تا دو ماه متوالى و چون مدت تمام شد، آن مطلب هم ان شاءالله برآورده
مى شود.
:. ختم با طهارت .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
کسى که مى خواهد ختم صلوات کند باید با طهارت رو به قبله و توجه کامل ختومات زیر را انجام دهد.
ختم اول : 786 مرتبه بسم الله الرحمن الرحیم گفته ، سپس 132 مرتبه صلوات بفرستد.
ختم دوم : براى عزت یافتن در هر روز به ده بار صلوات فرستادن مداومت نماید.
:. دستور ختم صلوات .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
براى برآورده شدن حاجات و اداى دین و رسیدن به مطالب ختم صلوات مجرب است که چهارنوع آن ذکر می شود .
نوع اول
؛ آن است که اگر کسى حاجتى داشته باشد به دل مى گذارند یا به زبان مى گوید: که
چنان حاجتم تا فلان مدت برآورده شود، چهارده هزار صلوات بفرستیم و هر هزارى براى
یکى از ائمه - علیه السلام - هدیه باشد و چنان چه حاجت برآورده شد وفا کند.
نوع دوم ؛ روزى هزاربار صلوات بفرستد و هر هزارتا را براى یکى از ائمه
- علیه السلام - هدیه کند دربین یا در پایان حاجت روا شود.
نوع سوم ؛ روزى هزاربار صلوات بفرستد، تا دوماه پى در پى چون ماه تمام
شود آن مطلب ان شاءالله برآورده شود.
نوع چهارم : براى قضاى حاجت و اداى دین مجرب است ، از شب جمعه شروع
کند تا دو هفته و در هر شب ، نصف شب بخواند.
شب اول غسل کند و سایر شب ها ضرورى نیست .
شب جمعه ؛ اللهم صل على محمد و آل محمد، هزاربار.
شب شنبه ؛ اللهم صل على امیرالمؤ منین .
شب یکشنبه ؛ اللهم صل على فاطمه الزهراء.
شب دوشنبه ؛ اللهم صل على الحسن .
شب سه شنبه ؛ اللهم صل على الحسین .
شب چهارشنبه ؛ اللهم صل على على بن الحسین .
شب پنج شنبه ؛ اللهم صل على محمد بن على .
شب جمعه ؛ اللهم صل على جعفر بن محمد.
شب شنبه ؛ اللهم صل على موسى بن جعفر.
شب یکشنبه ؛ اللهم صل على على بن موسى .
شب دوشنبه ؛ اللهم صل على محمد بن على .
شب سه شنبه ؛ اللهم صل على على بن محمد.
شب چهارشنبه ؛ اللهم صل على حسن بن على .
شب پنج شنبه ؛ اللهم صل على حجة بن الحسن .
شب جمعه سوم ؛ اللهم صل على العباس الشهید.
ان شاءالله برآورده مى شود و هرشب باید هزاربار این صلوات را بگوید.
:. ختم صلوات براى رفع حوایج .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
کسى که
مى خواهد صلوات بفرستد براى معصومین یا براى رفع حوایج و یا براى رفتگان خودش ، یا
دیگرى به صورت زیر مى تواند عمل کند:
اول ؛ به عدد صلوات که 14 حرف است ، مى تواند صلوات بفرستد.
دوم ؛ به عدد صلوات که 557 مى باشد مى تواند صلوات بفرستد.
سوم ؛ اگر مى خواهید به ساحت یکى از معصومین صلوات بفرستد، مى تواند
به عدد نام آن بزرگوار صلوات بفرستد، مثلا اگر مى خواهد به ساخت امام حسین - علیه
السلام - صلوات بفرستد، باید 128 مرتبه که عدد نام آن بزرگوار است صلوات بفرستد.
چهارم ؛ اگر براى برآورده شدن حوایج و رفع گرفتارى ها و هموم و غموم
باشد چون تعداد مشخص نیست ؛ باید به عدد نام مبارک رسول الله - صلى الله علیه و
آله - یا به نام حضرت على - علیه السلام - صلوات فرستاد.
پنجم ؛ اگر براى شادى روح یکى از رفتگان باشد، باید به عدد نام آن شخص
(متوفى ) هدیه فرستاد.
:. خطبه ازدواج در همه احوال .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
ابن عباس مفسر معروف در تفسیر آیه یاآیهاالذین امنوا... گفت : در نماز، در مسجد و در هرجا که هستند و در خطبه عقد ازدواج ، صلوات بر او را فراموش نکنید. (84)
. واجب بودن صلوات در همه مکان ها .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
در نوشته هایى از امام رضا - علیه السلام - پیرامون شرایع دین آمده :
صلوات بر محمد و آل محمد در همه جا و هنگام عطسه کردن ،
وزیدن باد، و ذبح گوسفند و غیره واجب است .(83)
:. وجوب فرستادن صلوات .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
در هر جایى که اسم مبارک آن پیامبر ص برده شود، خواه خود مذکور نماید، و خواه ازکسى بشنود در آن مقام ، فرستادن صلوات واجب است و مراد این است : از یاد کردن و شنیدن اسم مبارک آن حضرت ، فرستادن صلوات واجب مى شود، خواه ذکرکردن و شنیدن واجب باشد یا نباشد؛ چنان که در خواندن و شنیدن آیه عزیمه ، سجده واجب مى شود، اگر چه خواندن و شنیدن آن واجب نباشد.
:. بر من درود بفرستید! .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
رسول خدا - صلى الله علیه و آله - فرمود: حیثما کنتم فصلوا على فان صلاتکم تبلغنى ؛ هرجا که باشید برمن درود فرستید؛ زیرا درود شما به من مى رسد. (82)
:. صلوات در مسجد .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
همچنین
از فاطمه دختر امام حسین - علیه السلام - روایت شده است : وقتى رسول خدا - صلى الله علیه و آله و سلم - داخل مسجد مى شد، صلوات
مى فرستاد، و بعد از آن مى گفت :
رب اغفرلى و افتح لى ابواب رحمتک و چون بیرون مى آمد، صلوات و سلام مى فرستاد، و مى فرمود: رب اغفرلنى ذنوبى و افتح لى ابواب فضلک .
:. صلوات هنگام ورود به مسجد .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
در بعضى از روایات مذکور است که :
باید در وقت دخول و خروج بگوید: اللهم صل على محمد و آل محمد و اما در طریق اصحاب ما، حدیثى در خصوص صلوات فرستادن در وقت دخول و
خروج مسجد در نظر نیست ، نهایت از آن جا که براى هریک ، دعاى بلکه چند دعا روایت
شده است و صلوات فرستادن پیش از دعا کردن و بعد از آن از لوازم است و تا وقتى که
صلوات فرستادن پیش از دعا کردن و بعد از آن از لوازم است ، و تا وقتى که صلوات
فرستاده نشود دعا محجوب مى ماند و به اجابت نمى رسد، باید که البته صلوات فرستید.
:. صلوات هنگام عبور از مسجد .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
عامه از
امیرالمومنین - علیه السلام - روایت کرده اند که فرمود:
اذا مررتم بالمسجد فصلوا على النبى صلى الله علیه و آله
یعنى ؛ هرگاه از مسجدى عبور کردید، بر
پیغمبر - صلى علیه و آله - صلوات بفرستید.
چون نظر بر مسجد افتد، باید صلوات فرستاد.
:. استغناى باطنى .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
امیرالمؤ
منین على - علیه السلام فرمودند:
هنگامى که زنى نظر یکى از شما را جلب کرد باید به همسر
خود روى آورد و بداند که زنان همه از یک مقوله اند.
او باید شیطان را بر دل خود مسلط نسازد و اگر همسر
ندارد، دو رکعت نماز بخواند و سپس به حمد الهى و صلوات بر محمد و آل او بپردازد، و
از خدا بخواهد تا بارحمت و فضل خود، وى را استغناى باطنى ببخشد و گره از کارش باز
کند. (81)
:. فرستادن صلوات پس از نماز صبح .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
امام
صادق - علیه السلام فرمودند:
پس از نماز صبح ، پیش از آن که حرفى بزنى صدبار بگویید:
یا رب صل على محمد و آل محمد و عجل فرج آل محمد واعتق
رقبتى من النار.
:. ترازوى عمل .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: هرکس در این ماه(شعبان) ، بر من صلوات فرستند، خدا ترازوى عمل او را در روزى که ترازوهاى اعمال سبک باشد، سنگین مى گرداند.
:. صلوات در ماه شعبان .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
از
سیدالساجدین امام سجاد - علیه السلام - صلواتى وارد شده است ، که در هر روز ماه
مبارک شیعیان در وقت زوال باید خواند. و آن صلوات ، در مصباح متهجد و غیر آن را
کتب دعوات مذکور است .
و در کتب عامه مذکور است در آسمان ، دریابى است که آن را دریاى برکات
گویند و بر لب آن دریا، درختى است که آن را درخت تحیات نامند بر آن درخت ، آشیانه
مرغى است مسمى به مرغ صلوات .
و وقتى مؤ منى ، در ماه شیعیان ، بر سید پیغمبران - صلى الله علیه و
آله - صلوات فرستد، حق تعالى آن مرغ را امر نماید تا در آن دریا غوطه خورد، و
پرهاى خود را بیفشارد. و هر قطره اى که از پرهاى آن مرغ بریزد، ملکى خلق نماید. و
جمیع آن ملک ها، به تقدیس و تحمید و مدح و ثناى پروردگار مشغول گردند. و ثواب آنها
در دیوان اعمال صلوات فرستنده ثبت گردد.
و ایضا روایت کرده اند که یک صلوات در ماه شعبان ، برابر است با ده
صلوات در غیر ماه شعبان
:. صلوات هنگام صداى گوش .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
پیامبراکرم
- صلى الله علیه و آله - فرمود:
اذا طنت اذن احدکم فلیصل على ولیقل : ذکرالله بخیر من
ذکرى ؛
هنگامى که گوش کسى به صدا در آید، برمن صلوات بفرستد و بگوید:
یاد خدا از زیاد من بهتر است ؛ یعنى : به صدا در آمدن گوش دلیل بر آن است که کسى ذکرى از آن کس
(صاحب گوش ) به میان آورده است .
:. صلوات در روز مبعث .:
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ
حسن بن
راشد گفت : به امام جعفر صادق - علیه السلام - عرض کردم : آیا غیر از اعیاد مشهوره
، عید دیگرى نیز هست ؟ فرمود: شریف تر و کامل تر از همه آنها روزى است که رسول خدا -
صلى الله علیه و آله - مبعوث گردید.
عرض کردم : آن روز، کدام روز بود؟ فرمود: آن روز شنبه بیست و هفتم ماه
رجب بود. عرض کردم
: در آن روز، چه عملى باید به جاى آورد؟
فرمود: روزه مى گیرى و صلوات بسیار بر محمد و آل محمد - علیهم
السلام - مى فرستى.