کمیسیون ماده 16 ورسیدگی به شکایات
کمیسیون ماده16 چیست؟
باتوجه به سوالات مکرر فرزندان گرانقدر شاهد و سایر ایثارگران عزیز در مورد کمیسیون ماده 16 ، لازم دانستم توضیح مختصری عرض کنم. ▪️بعد از دفاع مقدس و ضرورت تدوین و تصویب قوانین ویژه ایثارگران و بازماندگان جنگ، به مرور قوانین ایثار به شکل مدون ایجاد شد و سال 1374 قانون تسهیلات استخدامی جانبازان برای اولین بار گردآوری و تصویب شد و در این قانون برای پیگیری حقوقی عدم اجرای قوانین ایثارگری کمیسیونی با عضویت دو نفر از بنیاد،یک نفر از سازمان امور اداری و استخدامی کشور، یک نفر از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، یک نفر از وزارت کار وامور اجتماعی و یک نفر از دستگاه ذیربط شکل گرفت که چون این تشکل در ماده 16 قانون قرار دارد آن را کمیسیون ماده 16 می نامند. ▪️در سال 91 با ابلاغ قانون جامع که در تبصره2 ماده58 اشعار میدارد : شکایات مربوط به خانواده شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و آزادگان درخصوص عدم اجرای این قانون در کمیسیون ماده (۱۶) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی قابل طرح میباشد و همچنین قبل از آن با توجه به بند الف ماده 44 برنامه پنجم، استفاده از این کمیسیون به فرزندان شاهد هم تسری پیدا کرد و مدتی بعد با توجه به سیاستهای قضایی قوه قضائیه و دیوان عدالت اداری مبنی بر تخصصی کردن شعب دیوان ، شکایت ایثارگران و فرزندان شاهد از عدم اجرای قوانین ویژه بدواً در کمیسیون الزامی شد یعنی به عبارتی در ابتدای امر و در مرحلهء نخست شکایت دیوان صلاحیت رسیدگی به این دعاوی را ندارد و الزاماً باید از طریق کمیسیون پیگیری شود. ▪️آرای این کمیسیون قطعی و لازمالاجراست و عدم اجرای بموقع آن قابل پیگیری در مراجع ذیصلاح است و مُستنکف به انفصال موقت از خدمات دولتی به مدت سه ماه تا یک سال و جبران خسارت وارده محکوم می شود. کمیسیون ماده 16 در اداره کل بنیاد شهید مستقر و دفاتری نیز در مراکز استانها و عموماً در ادارات کل بنیاد استانی دایر کرده برای دریافت شکایات. معمولا مدت میانگین رسیدگی به شکایات در کمیسیون حداقل سه ماه طول میکشد. در صورت عدم رضایت شاکی از حکم صادره در کمیسیون، پرونده در دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظرخواهی ست. نکته آخر اینکه کمیسیون فقط به شکایتهایی رسیدگی میکند که ناشی از عدم اجرای قوانین با منشأ ایثارگری ست مثل قانون تسهیلات استخدامی و قانون جامع ولی سایر شکایات از دستگاههای اجرایی به دلیل عدم اجرای قوانین عادی بطور مستقیم در دیوان عدالت اداری قابل طرح است.