سرچشمه فساد از نظر مولا علی (ع)
سرچشمه ی فساد ازدیدگاه امیرالمومنین امام علی علیه السلام: فساد توده ی مردم، ناشی از فساد خواصّ است. خواصّ، به پنج گروه تقسیم میشوند: 🔸عالمان که راهنمایانِ به سوی خدایند 🔸پارسایان که راه رسیدن به خدایند، 🔸بازرگانان که اُمنای خدایند، 🔸رزمندگان که یاوران دین خدایند 🔸و حاکمان که سرپرستان خلق خدایند. پس، اگر عالم، طمّاع و مال اندوز باشد، دیگر از چه کسی باید راهنمایی خواست و اگر پارسا، به دنیا و آنچه مردم دارند راغب باشد، دیگر به چه کس اقتدا شود و اگر بازرگان، خیانت پیشه باشد و زکات ندهد، به چه کسی میتوان اطمینان و اعتماد کرد و اگر رزمنده، خودنما باشد و چشم به کسب مال و ثروت داشته باشد، دیگر به وسیله چه کسی از مسلمانان دفاع شود و اگر حاکم، ستمگر باشد و در احکام و فرامین خود، ستم و بی عدالتی روا دارد، دیگر به وسیله چه کسی دادِ ستمدیده از ستمگر گرفته شود؟ سوگند به خدا، که مردم را نابود نکرد مگر: 🔸عالمان طمعکار 🔸و پارسایان دنیا خواه 🔸و بازرگانان خیانت پیشه 🔸و رزمندگان ریاکار 🔸و حاکمان ستمگر.سرچشمه ی فساد امیرالمومنین امام علی علیه السلام: فساد توده ی مردم، ناشی از فساد خواصّ است. خواصّ، به پنج گروه تقسیم میشوند: 🔸عالمان که راهنمایانِ به سوی خدایند 🔸پارسایان که راه رسیدن به خدایند، 🔸بازرگانان که اُمنای خدایند، 🔸رزمندگان که یاوران دین خدایند 🔸و حاکمان که سرپرستان خلق خدایند. پس، اگر عالم، طمّاع و مال اندوز باشد، دیگر از چه کسی باید راهنمایی خواست و اگر پارسا، به دنیا و آنچه مردم دارند راغب باشد، دیگر به چه کس اقتدا شود و اگر بازرگان، خیانت پیشه باشد و زکات ندهد، به چه کسی میتوان اطمینان و اعتماد کرد و اگر رزمنده، خودنما باشد و چشم به کسب مال و ثروت داشته باشد، دیگر به وسیله چه کسی از مسلمانان دفاع شود و اگر حاکم، ستمگر باشد و در احکام و فرامین خود، ستم و بی عدالتی روا دارد، دیگر به وسیله چه کسی دادِ ستمدیده از ستمگر گرفته شود؟ سوگند به خدا، که مردم را نابود نکرد مگر: 🔸عالمان طمعکار 🔸و پارسایان دنیا خواه 🔸و بازرگانان خیانت پیشه 🔸و رزمندگان ریاکار 🔸و حاکمان ستمگر.